Подробности
1:72 Самолет ПЗЛ.24Г (PZL.24G) на въоръжение в турската армия
Самолетът P.24, точно както P.11, е разработен въз основа на конструкцията P.6, построена от inż. З. Пулавски. Този самолет е предназначен за износ, оборудван с мощен двигател и показва добри резултати. Поради лицензионния договор, забраняващ реекспорт на двигатели, произведени в Полша, експортната версия на самолета трябваше да се захранва от двигател, произведен от известната компания Gnome-Rhone. Проектирането на бойните самолети за полските военновъздушни сили и за износ се случва едновременно, така че да се приложат най-добрите възможни решения и към двете разработки. Благодарение на това серийно производство P.11a получава вертикален стабилизатор, проектиран за P.24.
След изграждането на два прототипа P.24, базирани на изтребител P.7, фабриката на PZL решава, че третият прототип ще бъде конструиран с възможно най-много части от най-новата версия на изтребител P.11c. Третият прототип става производствен стандарт за серийни машини, поради което P.24 получава задната част и крилото от P.11c. Новият двигател с двойна звездна конфигурация направи невъзможно въоръжаването на самолета с монтирани във фюзелажа картечници, които стрелят през пространството между цилиндрите. Поради това P.24 получава въоръжение, монтирано само в крилата, което е направено чрез добавяне на второ легло на пистолета и всички необходими инсталации за него. Като алтернатива, вместо две вътрешни картечници на крилото, самолетът може да бъде въоръжен с две 20-милиметрови оръдия Oerlikon, монтирани под крилото по иновативен начин, скрити под обтекателя, който покрива точката на свързване на пистолета и опорите на крилата.
Успешният изтребител бързо се превърна в хит за износ и най-разпознаваемата конструкция на PZL в света. Купуван е или като завършени машини, или като строителен лиценз от България, Румъния, Турция и Гърция. Много международни военновъздушни сили декларираха желание да купят изтребителя, но началото на Втората световна война направи по-нататъшното производство невъзможно.
Турция, като един от основните получатели, поръча 40 машини P.24A и P.24C и купи лиценза за изграждане на още. Сглобяването на първите 20 самолета от части, донесени от Полша, започна във фабрика KTF с техническото съдействие на специалисти от PZL. След това стартира напълно независимо производство. Най-модерната версия P.24G успя да влезе в поточната линия в самия край на първата серия - без прототипа, бяха построени 4 машини от тази версия. Самолети P.24 са въведени в експлоатация още през 1936 г., ставайки ядрото на противовъздушната отбрана на западните части на Турция. Това беше първата държава от Балканската Антанта, която въведе PZL в експлоатация (следващите по ред бяха Гърция и Румъния). Въпреки съюза с Великобритания и други балкански страни, Турция не влезе във войната и P.24 с помощта на по-модерни самолети защити неутралитета си до 1943 г., когато последните машини бяха изтеглени от фронтовите части. Днес е оцелял само един PZL P.24, той е изложен в турския музей на авиацията в Истамбул.
Допълнителна информация
Каталожен № | IBG72525 |
---|---|
Каталожен № на производител | 72525 |
Наличност | НАЛИЧЕН |
Цвят | За оцветяване |
Мащаб | 1:72 |
Производител | IBG |
Марка | PZL |
Серия | Не |
EAN | 4544032783990 |
Състав | Полистирол (пластмаса). |
Епоха | 1939-1945 Втора световна война |
Възраст | Не се препоръчва за лица под 14 години. |
Споделете Вашето мнение
Само регистрирани потребители могат да пишат отзиви. Моля, влезте в профила си или се регистрирайте