Подробности
1:32 Самолет IAR-81 BoPi
В края на 30-те, полските изцяло метални изтребители PZL P.11 и P.24 се произвеждат по лиценз от IAR, Румънска военновъздушна индустрия. Използвайки конструкцията на фюзелажа на P.24, се създава нов изтребител, от проектантски екип ръководен от Йон Гросу, с обозначение IAR-80. Първият прототип е оборудван с четиристепенен, двуредов радиален двигател 14K-IIc32, предоставящ 870 к.с., на 4 април 1939. Новият изтребител има характеристики близки до тези на съвременните чуждестранни проекти като Hurricane, P-36, MS 406 и Bf 109D. Няколко промени във въоръжението водят до субверсии IAR-80A, B и C, както и IAR-81C, който е проектиран за ролята на изтребител-бомбандировач през пролетта на 1941. Построена е и специализирана версия бомбандировач IAR.81 BoPi. Съществуват две версии BoPi, машини c/n 91-105 и c/n 151-175.
Изтребителите и самолетите за наземни атаки на румънските ВВС са оборудвани с тип IAR80/81 още от началото на участието на страната във Втората Световна война, и до края на военните действия. Първите 50 самолета IAR-80 служат по време на атаката срещу Съветския съюз на 22 юни 1941. IAR на 6-та Група (61-ва и 62-ра ескадрили) и 8-ма Група (41-ва и 60-та ескадрили) са ангажирани на фронта на Сталинград през есента на 1942. На 1 август 1943 IAR-80 защитава петролните заводи в Плоещ от атаките на B-24 от ВВС на САЩ, по време на операция “Приливна вълна”, когато румънските изтребители свалят някои от тежките бомбандировачи. На 10 юни 1944, IAR-81C от 6-та изтребителна група се сблъсква с P-38 Lightning, на ВВС на САЩ от 82-ра и 1-ва изтребителна група. (Американците по погрешка докладват, че са се били с Fw 190).
Румъния се присъединява към Съюзническите сили през август 1944, и променя националните отличителни знаци, носени от самолетите. Намирайки се под Съветско командване, IAR-80/81 се сражава с Унгария, а по късно по време на освобождението на Чехословакия около района на Моравия и Словакия, където се наслаждава и страда от последните си победи и падения. Останалите самолети от тип 80/81 продължават да служат на Румъния до 50-те, като някои от тях са преустроени на тренировъчни самолети IAR-81DC.
Комплектът съдържа декали за четири румънски машини, два от които са с тритонна схема, и другите два - двутонна схема за камуфлаж.
Допълнителна информация
Каталожен № | SHSH32073 |
---|---|
Каталожен № на производител | 100-SH32073 |
Наличност | Изчерпан |
Цвят | За оцветяване |
Мащаб | 1:32 |
Производител | Special Hobby |
Марка | Не |
Серия | Не |
EAN | 8594071086312 |
Състав | Полистирол (пластмаса). |
Епоха | 1939-1945 Втора световна война |
Възраст | Не се препоръчва за лица под 14 години. |
Споделете Вашето мнение
Само регистрирани потребители могат да пишат отзиви. Моля, влезте в профила си или се регистрирайте