Подробности
1:32 Самолет IAR-81C Rumanian Defender
В края на 30-те, полските изцяло метални изтребители PZL P.11 и P.24 се произвеждат по лиценз от IAR, Румънска военновъздушна индустрия. Използвайки конструкцията на фюзелажа на P.24, се създава нов изтребител, от проектантски екип ръководен от Йон Гросу, с обозначение IAR-80. Новият изтребител има характеристики близки до тези на съвременните чуждестранни проекти като Hurricane, P-36, MS 406 и Bf 109D. Няколко промени във въоръжението водят до субверсии IAR-80A, B и C, както и IAR-81C, който е проектиран за ролята на изтребител-бомбандировач през пролетта на 1941, въпреки че служи и в ролята на прехващач и наземна атака. IAR-81C е най-многобройната субверсия (от 300 до 450), като доставките започват в началото на 1943. Общото производство за серия IAR-80/81 наброява около 450 единици, но спира (както и производството на тип Bf 109, което тъкмо стартира) след американската бомбандировка над фабрика в Брашов, на 16 април 1944.
Изтребителите и самолетите за наземни атаки на румънските ВВС са оборудвани с тип IAR80/81 още от началото на участието на страната във Втората Световна война, и до края на военните действия. Първите 50 самолета IAR-80 служат по време на атаката срещу Съветския съюз на 22 юни 1941. IAR на 6-та Група (61-ва и 62-ра ескадрили) и 8-ма Група (41-ва и 60-та ескадрили) са ангажирани на фронта на Сталинград през есента на 1942. На 1 август 1943 IAR-80 защитава петролните заводи в Плоещ от атаките на B-24 от ВВС на САЩ, по време на операция “Приливна вълна”, когато румънските изтребители свалят някои от тежките бомбандировачи. На 10 юни 1944, IAR-81C от 6-та изтребителна група се сблъсква с P-38 Lightning, на ВВС на САЩ от 82-ра и 1-ва изтребителна група. (Американците по погрешка докладват, че са се били с Fw 190).
Румъния се присъединява към Съюзническите сили през август 1944, и променя националните отличителни знаци, носени от самолетите. Намирайки се под Съветско командване, IAR-80/81 се сражава с Унгария, а по късно по време на освобождението на Чехословакия около района на Моравия и Словакия, където се наслаждава и страда от последните си победи и падения. Останалите самолети от тип 80/81 продължават да служат на Румъния до 50-те, като някои от тях са преустроени на тренировъчни самолети IAR-81DC.
Комплектът съдържа декали за четири румънски машини, три от които са с кръстове от военно време, и един от следвоенния период с кръгове.
Допълнителна информация
Каталожен № | SHSH32068 |
---|---|
Каталожен № на производител | 100-SH32068 |
Наличност | Изчерпан |
Цвят | За оцветяване |
Мащаб | 1:32 |
Производител | Special Hobby |
Марка | Не |
Серия | Не |
EAN | 8594071085872 |
Състав | Полистирол (пластмаса). |
Епоха | 1939-1945 Втора световна война |
Възраст | Не се препоръчва за лица под 14 години. |
Споделете Вашето мнение
Само регистрирани потребители могат да пишат отзиви. Моля, влезте в профила си или се регистрирайте