|
|
24-те часа на Льо Ман е състезание за спортни автомобили и прототипи. Провежда се по трасе, включващо специални участъци и нормална шосейна мрежа в района на град Льо Ман, Франция. Състезанието се организира от Automobile Club de L'Ouest. Провежда се ежегодно от 1923 година насам, като състезание не е имало само през 1936 г. и по време на немската окупация и следвоенните години (1940–1948). Традиционно стартът се дава в 16:00 в събота и продължава 24 часа. |
|
През 2009 година за първи път в това състезание участва българският пилот Пламен Кралев. Кралев се състезава в клас GT2, като кара за екипа на Endurance Asia Team, чиято база е в Хонг Конг. Кралев, който до този момент е управлявал само състезателен автомобил Ферари, се състезава зад волана на Порше 997 GT3 RSR, като негови съотборници са французинът Филип Есно и китайският пилот Даръл О'Йънг. | |
Льо Ман автомобилите са специално подготвени прототипи с покрити колела, които се използват за дълги надпревари и предимно състезания за издръжливост като 24-те часа на Льо Ман, Американските Льо Ман Серии и Льо Ман Сериите в Европа. | |
Това са най-бързите автомобили с покрити колела. Правилата за този клас автомобили са създадени от Automobile Club de l’Ouest. Цената и технологията, която е използвана ги прави много близки до Ф1, а заради изискванията на пистата Льо Ман, тяхната максимална скорост е дори по-висока от Ф1. | |
Льо Ман прототипите замениха множество класове прототипи, създадени от различни автомобилни организации. Към момента единствено Ролекс Спортскар Сериите в Америка използват свой клас Дейтона Прототипи. Заради значително по-отворените си правила, Льо Ман Прототипите стават все по-популярни за разработка сред автомобилните производители, като допринасят за развитието и внедряването в редови автомобили на много модерни технологии. |
|
В момента съществуват 2 класа прототипи: LMP1 и LMP2, като LMP1 е по-бързият и по-скъп клас. LMP1 - Този клас е създаден за големите автомобилни производители, въпреки че има много малки отбори, които правят собствени шасита в класа. Минималното тегло в класа е 900 кг., като има специални правила за аеродинамиката при прототипи със закрит и открит кокпит. Позволени са атмосферни бензинови двигатели с обем до 6.0 л, а двигателите с турбо или механични компресори имат максимален обем от 4.0 л. За дизеловите двигатели е позволен обем до 5.5 л. и то с турбо или механичен компресор. Няма ограничения за цилиндрите. Обемът на резервоара за настоящия сезон е 90 литра за бензиновите двигатели и 81 литра за дизеловите. LMP2 - Този клас е за частните отбори, но в Американските Льо Ман Серии точно този клас заради правилата му бе избран от Порше и Мазда. Минималното тегло тук е 825 кг. и това прави тези прототипи много често по-бързи от LMP1 прототипите на много от по-бавните трасета. Позволени са атмосферни двигатели с обем до 3.4 л. и максимум от 8 цилиндъра, също така и атмосферни двигатели с обем до 4.0 л., които са от хомологирани серии автомобили. Турбо и механичните компресори са позволени само за двигатели с обем до 2.0 л. и максимум 6 цилиндъра. Обемът на резервоара е 80 л. за всички двигатели. |
|
Скорост - Скоростта на LMP1 и LMP2 прототипите е по-голяма от тази на ФИА GT1 автомобилите, но по-ниска от тази на GP2, по-близка до Световните Серии на Рено или Формула 3 в зависимост от типа писта. |
|
Състезания - В състезанията се поставя акцент върху издръжливостта. Всеки участващ отбор е съставен минимум от двама пилоти, а в някои състезания и от задължително трима. Състезанията са минимум от 3 часа, като има някои които са от 8, 10, 12 или най-тежките от 24 часа. | |
24 часовите състезания са особено популярни сред феновете. Такива състезания има на Льо Ман, Спа, Дейтона и още някои други по-малко значими. За състезанието на Льо Ман около пистата се събират фенове от цял свят и целият уикенд е неспирен карнавал. Това е най-посещаваното спортно събитие в Европа – всяка година над 250 хил. фенове се събират около пистата! | |
Участие - Водещите отбори са на големи автомобилни производители, или частни отбори с участие на големи корпорации. Пилотите им обикновено са доказани професионалисти с опит от Формула 1, Чемп Кар, Инди Кар, GP2 или Световните Серии на Рено. |
|
Състезанията са привлекателни и за богати любители на високите скорости т.нар. джентълмен пилоти. Те спонсорират по-малки отбори, които много често са съставени само от джентълмен пилоти на възраст около 40-50 години и понякога млад перспективен пилот, който търси развитие в този спорт. Бюджетите на топ отбори като Ауди и Пежо са около 100-150 млн. евро, докато някои от частните отбори на джентълмен пилоти имат бюджет само от около 1,5-2 млн. евро. |
|
По материали от Уикипедияснимки: продуктов каталог на Хобиленд | |
В Хобиленд ще намерите модели от всички периоди на състезанията Льо Ман! ВИЖТЕ МОДЕЛИТЕ ТУК! |