Подробности
Умален модел, изработен от метал /Die-cast/ в мащаб 1:72, произведен от DeAgostini.
Моделът е точно умалено копие на реалния, подходящо за колекционери.
Ръчно изработен.
Състав: метал и пластмаса
Leopard 1 е германски основен боен танк на служба в Бундесвера и други държави от 1965 г. Разработката му започва след 1956 г. като съвместен проект на Западна Германия, Франция и Италия. По-късно Франция се отказва и започва работа по създаването на собствен танк. През 1965 г. е избран проектът на „Порше“ и започва серийното му производство, което продължава до 2005 г. Произведени са общо 6485, от които 4744 танка и 1741 машини с различна употреба. Танкът е въоръжен със 105-mm нарезно оръдие с боекомплект 60 снаряда и две 7,62-mm картечници. Масата му е 40 t (42,4 след версия 1А2), развива максимална скорост 65 km/h със запас от ход 600 km по шосе.
Началото на работата по танка Leopard 1 е поставено през ноември 1956 г., когато се взема решение за създаване на танк, германска разработка, който да замени американските танкове М47 и М48 на въоръжение в Бундесвера. Детайлната спецификация е готова на 25 юли 1957 г. Според нея новият танк не трябва да тежи повече от 30 тона, съотношението мощност към маса да бъде над 30 к.с./тон, да издържа обстрел с 20-mm скорострелно оръдие от всички страни, да е пригоден за химическа и радиоактивна защита. С цел унификация на въоръжението в НАТО е решено да се използва британското 105-mm оръдие L7. Основен приоритет за новия танк трябва да бъде мобилността, а огневата мощ и броневата защита остават на второ място.
Към работата на германците се присъединяват и французите, след като работата по техния тежък танк АМХ-50 е прекратена. През юни 1957 г. ФРГ и Франция подписват споразумение за съвместна разработка на европейски танк (Europa-Panzer). През септември 1958 г. към проекта се присъединява и Италия.
Работа по новия проект започват три немски (Arbeitsgruppe A, B и C) и един френски екип, като всеки от тях създава по два прототипа.
Екип А на Порше (Porsche) създава Model 734 с лята купола, екип B на Рейнметал (Rheinmetall) създава също прототип с лята купола, но с по-голяма обща височина, екип С създава доста футуристичен модел, но не успява да построи прототипа навреме. През 1959 г. се решава екип А да построи 26 прототипа за фаза 2, а екип В – 6. През 1961 г. Порше продължават с построяването на още 50 прототипа, а през 1963 г. те очаквано печелят конкурса с Leopard 1 Prototype II. В окончателния вариант на нулевата серия е преработена куполата, както и моторно-трансмисионното отделение. През същата година Франция се отказва от по-нататъшната работа в полза на разработката на собствения си танк AMX-30.
В началото на 1964 г. започва серийното производство на първата поръчка от 1500 танка в заводите на Krauss-Maffei в Мюнхен, а през 1965 г. първите машини са предадени на Бундесвера.
От 1967 г. започва производството на модификацията Leopard 1A1, екипирана с двуплоскостен стабилизатор и топлозащитен кожух на оръдието, бордови противокумулативни екрани и оборудване за преодоляване на водна преграда. Общо от версията 1А1 са построени 1845 танка.
От 1973 се произвежда нова модификация – Leopard 1A2 (построени 232 танка) с преработена купола, усилена броня, подобрена защита срещу оръжия за масово поразяване. Същата година се появява и третата сериозна модификация – Leopard 1A3 (построени 110 танка) със заварена купола с разнесена броня и клиновидна бронева маска на оръдието. Година по-късно започва производството на Leopard 1A4 (построени 250 танка), където промените засягат основно подобряване на огневата мощ Танкът вече има нова система за управление на огъня: лазерен мерник-далекомер, балистически изчислител и панорамен мерник на командира с независима стабилизация.
През 1980 г. се монтира ново поколение система за нощно виждане – PZB 200. Преоборудваните танкове получават нови обозначения: Leopard 1A1A2, Leopard 1A2A1 и Leopard 1A3A1.
През 1987 г. е извършена сериозна модернизация на 1225 танка Leopard 1A1A1, като са използвани компоненти от новия танк Leopard 2: с нова система за управление на огъня – EMES 18, включваща и топловизор.
Тип | основен боен танк |
---|
Опитен образец | 1964 г. |
---|---|
На въоръжение | 1965 - до днес |
На въоръжение в | Бразилия, Гърция, Ливан, Турция, Чили |
Тегло | 40 т от Leopard 1 А2- 42,4 t |
---|---|
Дължина | с оръдието напред – 9,54/ с оръдието назад – 8,29 m |
Ширина | 3,37 m |
Височина | 2,62 m |
Основно въоръжение |
105-mm нарезно оръдие Royal Ordnance L7A3 L/52 (60 сн.) (версия 1А4 – 55 сн.) |
Допълнително въоръжение |
2х7,62-mm картечници MG-3A1 (5200 патрона); на някои модели вместо едната 7,62-mm зенитна картечница се монтира 12,7-mm М2 на Browning |
Силова установка | многогоривен четиритактов 10-цилиндров дизелов двигател с течно охлаждане MB 838 СаМ-500 819 к.с. к.с. (610 kW) |
---|---|
Окачване | торсионно |
Макс. скорост | 65 km/h (по шосе) 40-45 km/h (прес. терен) |
Запас от ход | 600 km (по шосе) 450 km (прес. терен) |
Ширина на ров | 3 m |
Вертикално препятствие | 1,15 m |
Екипаж | 4 души |
Допълнителна информация
Каталожен № | DAG0084 |
---|---|
Каталожен № на производител | DAG0084 |
Наличност | Изчерпан |
Цвят | Камуфлаж |
Мащаб | 1:72 |
Производител | DeAgostini |
Марка | KRAUSS-MAFFEI |
Серия | DEAGOSTINI - Legends of the Armored Vehicles |
EAN | Не |
Състав | Метал и пластмаса |
Епоха | 1947-1991 Студена война и 21-ви век |
Възраст | Не се препоръчва за лица под 14 години. |
Споделете Вашето мнение
Само регистрирани потребители могат да пишат отзиви. Моля, влезте в профила си или се регистрирайте